Pages

LIKE this Blog?? It's Up to You... MardhatilLah is Everything...=]

Saturday, February 19, 2011

CARA MEMBERI SALAM ANTARA LELAKI DAN WANITA



Rasulullah s.a.w. sentiasa memberi salam kepada kaum wanita dengan ucapan "Assalamualikum" serta memberi isyarat sebagai penghormatan dengan mengangkat tangan sahaja dan tidak bersalaman dengan berjabat tangan. Soal ini telah diceritakan oleh Asma' binti Yazid melalui sepotong hadis:

“Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah melambai di perkarangan masjid pada suatu hari didapati sekumpulan kaum wanita sedang duduk di sisi masjid. Maka Rasulullah s.a.w. mengangkat tangannya sebagai tanda penghornnatan dengan mengucapkan kalimah salam.” (Riwayat Tarmizi)

Demikianlah perbezaan amalan memberi salam antara lelaki dan perempuan namun ganjarannya adalah sama di sisi Allah dengan mendoakan semoga selamat sejahtera, asalkan salam yang diberi itu betul dan ikhlas, Allah sahaja yang membalas.

PERINGATAN

Selain itu, sebagai peringatan, apabila seorang lelaki memberi salam kepada seorang wanita yang mana pemberi salarn itu tidak dikenali, maka hendaklah dipastikan terlebih dahulu tujuannya. Mungkin mereka hendak menggoda atau sengaja nakal hendak mengusik dan sebagainya. Maka dalam keadan begini salam tersebut tidak wajib dijawab pada syarak, kerana ia akan membuka peluang untuk lelaki tadi mendekati wanita serta menyempurnakan niat jahat yang boleh mendatangkan padah kepada kaum wanita, berdasarkan kaedah feqah iaitu menolak keburukan perlu diawasi terlebih dahulu daripada mencari sebarang kebaikan.


SUMBER: Dr. Rokiah Ahmad, Adab Pergaulan Menurut Dalil Al-Quran Dan Al-Sunnah, 14 & 18



p/s: Walau bagaimana pun, tidakkah pelik jika selama ini kita begitu sukar untuk memberi salam kepada kenalan yang sama jantina, tapi beria-ia memberi salam kepada kenalan yang berlainan jantina? Apa yang ada di hati kita ketika itu?
=]

1 comment:

  1. mana post baru? bnyk kali da bukak yg sama ja.
    request: kalau boleh tulis bkaitan pjuangn dlm pelajaran yg mgkin dpt menaikkan motivasi

    ReplyDelete

Share your Blog with Others... =]