Pages

LIKE this Blog?? It's Up to You... MardhatilLah is Everything...=]

Wednesday, December 29, 2010

FITNAH TIDUR



“Masya Allah…dah 5.35!”


Segera aku bingkas, bergegas ke kamar mandi. Lalu, bersegera mengambil wudhu’. Sebelum mengangkat takbiratul ihram, ku kirimkan SMS kepada salah seorang ikhwah yang mungkin sedang menanti kehadiranku,

“Asif akhi…beri ana 10 minit…mulakan sebelum ana…”


Usai solat Asar, aku menghidupkan enjin motosikal, bergegas ke masjid. Terasa sangat bersalah. Mungkin kerana ini bukan kali pertama, malah kali kedua dalam minggu yang sama. Dan mungkin sahaja telah lebih dua puluh kali aku terlewat gara-gara fitnah tidur.


“Ya Allah, selamatkan lah aku daripada fitnah tidur.”

Doaku dalam hati.


Sebelum ini, aku pernah berjanji untuk menghadiri sebuah mensyuarat bersama ikhwah. Menyedari kondisi badan yang masih lemah, aku meminta jasa baik mereka agar ditangguhkan meeting ke malam selanjutnya.


“Tapi meeting ni melibatkan ikhwah lain…”

Begitu SMS yang aku terima. Maka, aku redha. Mana mungkin aku membangkang keputusan syura. Tapi, jasad yang sudah 3 tahun (mungkin lebih) tak menjejakkan kaki ke "padang bola" ini masih terasa amat letih walaupun sudah dua hari mukhayyam khariji berlalu.


“Baring kejap…”

Ya, dengan berbaju melayu, berkopiah, aku terlelap di tikar sajjadah sementara menunggu waktu Isya’. Sehinggalah mataku terbuka pada pukul 2.05 pagi.


“AstaghfirulLah…”

Maafkan ana ya ikhwati.


Hakikatnya, bila kita berjanji dengan manusia dan janji itu kita mungkiri, kita bukannya berdosa dengan manusia. Tapi dengan diri kita sendiri; kerana bebanan dosa itu tercatat pada lembaran “mushaf peribadi” yang bakal dibentangkan kepada kita di Padang Mahsyar nanti.


Dan begitu jugalah janji kita dengan Allah.


“Ya Allah, selamatkanlah aku daripada fitnah tidur. Jadikanlah tidur ini sebagai kekuatan untuk aku melaksanakan ibadah kepada Mu. Janganlah Engkau jadikan tidur sebagai sebab yang menghalang aku untuk menunaikan solat pada awal waktu. Dan janganlah juga Engkau jadikan tidur sebagai sebab untuk aku menzalimi manusia yang telah mengikat janji dengan ku…amiin ya Rabbal ‘Alamiin…”

No comments:

Post a Comment

Share your Blog with Others... =]