Pages

LIKE this Blog?? It's Up to You... MardhatilLah is Everything...=]

Friday, December 31, 2010

ERTI SEBUAH CINTA



“Cinta, ertinya melepaskan…”

Begitulah kata orang. Dan aku membenarkannya. Memang benar cinta itu ertinya melepaskan kerana memang inilah natijah daripada sebuah cinta yang qudus.

“Tapi, kenapa begitu sukar untuk melepaskan…?”


Jika ada yang bertanyakan soalan ini, jawabku,

“Kerana cinta itu tidak didasari landasan syara’”


Tapi, adakah cinta yang tidak melanggar kehendak syara’? Sudah pastinya ada. Islam tidak pernah memusuhi cinta. Cuma pandangan manusia seringkali membatasi erti cinta pada pasangan ajnabi. Jika cinta ini yang dipilih, memang mustahil untuk “melepaskan”.


“Tapi, apakah yang ingin “dilepaskan” oleh sebuah cinta yang qudus?”

Islam memandang pada pandangan yang jauh; sejauh cahaya, hingga menerobos nebula di angkasa.


“Cinta yang qudus itu melepaskan “yang dicinta” daripada sengsara azab neraka”

Inilah dia cinta yang sejati. Cinta yang berputik saat dahi mula mengucup langit sajjadah. Lalu, merayap pada rasa kasih sesama muslim yang terjalin atas nama ukhuwwah filLah hingga terzahir pada amalan. Lalu, kita mencintai ibu bapa, saudara seagama, ulama pembela agama dan segala fikrah yang sejalan dengan fitrah Islam. 


Begitulah indahnya "cinta" ini pada tinta sastera metafora. Moga Allah memberikan kita kekuatan untuk menzahirkannya dengan amalan di alam nyata…amiin ya Rabbal ‘Alamiin…




Cinta yang qudus ini juga menjadi penghalang daripada mendekati segala cinta yang terlarang. Saksikanlah dengan pandangan dua anak mata, betapa cinta yang didasari nafsu serakah tidak akan pernah melepaskan si pencinta daripada mendekati dosa zina.




Cinta yang didasari maksiat dan kehendak nafsu semata-mata sering kali dikaburi janji-janji setia sehinggakan janji si kekasih dipuja bak wahyu dari langit. Lalu, pupuslah sebahagian iman dengan hilanglah rasa al-haya' (malu); kerana malu itu sebahagian daripada iman.




Apabila sebahagian iman telah hilang, apakah yang menjadi galang ganti bagi mengisi kekosongan di relung hati?




Nafsu dan sikap tidak tahu malu. Tidak malu kepada manusia kerana terang-terangan melakukan dosa. Dan tidak malu kepada Allah kerana menumpang di bumi ciptaan-Nya, setiap saat menghirup udara kurniaan-Nya dan meneruskan kehidupan dengan limpahan nikmat rezeki-Nya, tapi masih tegar mengingkari suruhan dan larangan-Nya.


p/s:a Rasa cinta mula dizahirkan oleh Dia Yang Maha Agung. Kerana cinta-Nya, rasa tenang dan bahagia berputik di jiwa. Yakinlah, hanya dengan-Nya kita akan merasai manisnya sebuah cinta hingga terjalinnya ukhuwwah Islamiah. Usah dibina ukhuwwah pada yang bukan mahram atau ideologi yang bertentangan dengan Islam.

No comments:

Post a Comment

Share your Blog with Others... =]