Pages

LIKE this Blog?? It's Up to You... MardhatilLah is Everything...=]

Wednesday, January 26, 2011

ORANG YANG MUFLIS & LUPA DIRI


ORANG YANG MUFLIS


Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah SAW telah bersabda:

"Adakah kamu tahu siapakah orang yang muflis pada Hari Kiamat?"


Jawab sahabat RA,

"Orang yang muflis yang kami tahu ialah orang yang habis wang dan harta bendanya."


Baginda bersabda lagi,

"Sesungguhnya orang yang muflis pada hari itu ialah orang yang mengerjakan sembahyang, puasa dan berzakat, di samping itu mereka suka mencaci atau memaki hamun, menuduh dengan sewenang-wenang, memakan harta orang lain, membunuh manusia dengan kejam dan memukul orang yang tidak bersalah. Segala amal kebajikannya yang dikerjakannya akan digunakan bagi menampung kesalahan dan kejahatan yang dilakukannya. Sekiranya kebajikannya tidak cukup, maka baki kesalahannya akan dicampur dengan kesalahan orang yang dianiaya lalu dibebankan kepadanya, kemudian ia dicampakkan ke dalam neraka."

[HR Muslim]


ORANG YANG MELUPAKAN DIRINYA SENDIRI


Dari Usamah r.a. katanya: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda:

"Ada seorang laki-laki dihadapkan pada hari kiamat, lalu dicampakkan ke dalam neraka, maka keluarlah ususnya, kemudian ia berputar-putar sebagaimana keldai berputar-putar si sekitar gilingan. Isi neraka (penghuni-penghuni neraka) lalu berkumpul di sekelilingnya, sambil berkata:

"Hai Si Polan! Bagaimana keadaan engkau? Bukankah engkau pernah menyuruh kami berbuat baik dan melarang kami berbuat jahat?"


Jawab orang itu:

"Saya pernah menyuruh kamu berbuat baik, tetapi saya sendiri tiada mengerjakannya. Saya pernah mencegah kamu berbuat jahat, tetapi saya sendiri mengerjakannya."

[HR Bukhari]


p/s: Peringatan untuk diri sendiri yang mudah lupa...

No comments:

Post a Comment

Share your Blog with Others... =]